Despre social media. Pentru organizatorii de evenimente.

In ultimii 3-4 ani am participat la diferite evenimente in tara si afara, despre si in jurul fenomenului de online marketing si mai ales social media. Social Media schimba permanent modul in care comunicam, colaboram si share-uim informatiile.

Pana intr-o vreme stirile erau ceea ce vedeai la televizor. Astazi insa, CNN de exemplu, iti permite sa vezi stirile, sa citesti stirile, sa comentezi stirile, sa adaugi la stiri detalii, direct online. Peste 400 000 de „jurnalisti amatori” incarca filmari din toate colturile lumii, multe dintre aceste video-uri ajungand stiri „pe bune”.

Si ai nostri fac la fel: ProTV, Antenele, Prima, ba pana si TVR-ul cheama oamenii sa trimita orice li se pare demn de publicare. Crowd-sourcing frate. Adunatura de materiale din care om face noi cumva de-o stire-doua.

Pana intr-o vreme obisnuiam sa cerem duplicate la pozele din vacanta, pentru prieteni si familie. Azi, faci pozele direct digital, le incarci pe Facebook si Flickr, iar familia si prietenii posteaza comentarii direct online, la fiecare poza in parte. Ba poti chiar sa generezi un album foto care sa fie printat si trimis prin posta oriunde in lume, pentru ca si bunica de la Savadisla sa poata vedea pozele noi cu tine si pruncii tai.

Astea sunt doar doua exemple despre felul in care s-a transformat in destul de putini ani, modul in care comunicam si impartasim informatiile. Sunt multe alte exemple.

Pe masura ce participantii la evenimente devin din ce in ce mai familiarizati cu modelul acesta de comunicare, o sa inceapa sa aiba aceleasi asteptari si in cadrul evenimentelor la care participa. Efectele asupra avenimentelor deja se simt si la noi, ca sa nu mai vorbesc de „dincolo”, unde deja exista strategii pentru evenimente care nu au voie sa excluda componenta social media.

Participantii nu vor astepta un microfon ca sa puna intrebari. O sa puna intrebarile direct in tweets, SMS sau Facebook, in stilul lor propriu. Nu o sa aiba rabdare sa astepte sfarsitul sesiunii ca sa puna intrebarile rasarite in mintea lor in primele 5 minute ale prezentarii. Asta nu inseamna ca vorbitorul ar trebui sa se opreasca si sa raspunda fiecaruia, ci mai degraba se cere prezenta unui mecanism/solutie de transmitere a mesajelor catre cel care prezinta, in timp real.

Participantii vor raspunde la intrebari in locul vorbitorului. In timp ce ea/el vorbeste :). Daca intrebarile pentru cel/cea care prezinta sunt date pe canalele social media, acestea vor fi vizibile tuturor celor din sala sau care urmaresc online. Studiile despre e-learning au demonstrat ca participantii vor incepe sa-si raspunda unul altuia la intrebari, cat cel care prezinta inca vorbeste.

Participantii iti vor spune ca invitatul e de toata prastia. Alt termen utilizat in social media pe la noi e „suge puternic„. Vor face remarci despre lipsa unui TwitterWall sau vor avea obiectii despre mancarea rece sau apa minerala neacidulata din zona de „baloteala”. Toate astea in timp real. In social media feedback-ul poate fi instantaneu si sharuit cu toata lumea. Ar trebui sa fi pregatit sa adaptezi organizarea on-site, sa faca fata acestei noi realitati.

Participantii se vor astepta sa poata discuta cu alti participanti inainte, in timpul si dupa eveniment. Timpul e o resursa importanta. In loc sa faca surfing printre ecusoanele cu numele celor intalniti l aintamplare, participantii isi vor pune la punct intalniri cu persoanele de care sunt interesate, inainte de eveniment. Dupa eveniment, vor dori sa pastreze discutia deschisa si canalul de comunicare neobturat. Va deveni deci important, ca evenimentele sa le permita sa ramana conectati si sa transforme cele cateva minute de discutii fata in fata, in lumea digitala/virtuala a retelelor de socializare.

Participantii virtuali vor folosi social media pentru a intra in dialog cu vorbitorii sau ceilalti participanti din cadrul evenimentului. Social media, prin toate mijloacele digitale de care dispune, va permite persoanelor care nu sunt prezente fizic in sala, sa participe la discutii si sa puna intrebari, ca si cum s-ar afla fizic in public. O sa faca asta din orasul vecin sau de la  10.ooo km,nu are importanta. Va fi deci important sa faci evenimentul cat mai colaborativ si nerestrictiv pentru astfel de interogari si dialogari „remote”.

Participantii vor vrea sa aiba un cuvant de spus in discutii, procesele de invatare si deciziile care se iau. Distanta dintre „expertii” care vorbesc pe scena si „amatorii” din audienta nu a fost niciodata mai mica. Audienta e din ce in ce mai bine educata, informata si la curent cu cele mai recente trend-uri. Pe masura ce aceasta diferenta va fi tot mai mica, participantii vor dori sa participe in discutii, procesele de invatare si deciziilesau sfaturile impartasite. S-a cam terminat cu vremurile „pe scena se prezinta si in audienta se asculta”.

Evenimente noi se vor naste din comunitatile online. Azi e mai usor decat oricand sa generezi un grup de discutii online, sa creezi un forum sau sa pornesti discutii. Totusi, exista o dorinta fireasca din partea membrilor de a se intalni fata in fata cu cei cu care poarta discutii aprinse doar online. Incepand din 2009, am vazut tot mai multe evenimente create in jurul Twitter. In anii care urmeaza o sa vedem tot mai multe evenimente nascute in/din comunitatile online. La fel de important de mentionat, este si faptul ca acele evenimente care nu vor sti sa imbratiseze componenta social media/online, vor muri.

Participantii vor merge la eveniment daca printre cei prezenti se vor afla persoane din listele lor de contacte. Pe viitor, parte din decizia de a merge sau nu la un eveniment, va fi si informatia ca un prieten sau contact va fi sau nu acolo. Deja exista mecanisme social media care-ti dau posibilitatea sa vezi daca vreun contact din LinkedIn, follower de pe Twitter sau prieten din Facebook este sau nu prezent la un anumit eveniment. O sa vedem tot mai multe astfel de „unelte” implementate in cadrul evenimentelor.

Evenimentele vor deveni comunitati care vor dura saptamani sau luni de zile, comparativ cu durata fizica (1-2-3 zile) a evenimentului. Se vor crea comunitati sau hub-uri in jurul evenimentului, cu mult timp inainte si dupa acesta. Crearea unui mediu adecvat in care sa se poata discuta cele mai recente trend-uri si „hot topics” va garanta efectul de durata si impactul in timp al evenimentului respectiv.

Continutul care poate fi share-uit va fi modalitatea prin care posibilii noi participanti vor afla despre evenimentuil tau. Produ webcasts, webinars, blog-post-uri, whitepapers care sa fie interesante, relevante si usor de sharuit. Astfel, participantii si fanii acestora vor incepe sa faca forward, retweet si share la acest continut catre abonatii si prietenii lor. Vei castiga pe 2 zone: vei castiga mai multi posibili interesati de continutul produs in evenimentul respectiv si de asemenea, va fi gasit mult mai usor de cei interesati.

 

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.