Cum calculezi ROI-ul in Social Media? (1)

Social-Media-ROIDe ce trebuie sa calculam ROI-ul?
Am auzit in ultimele luni o gramada de speakeri, care mai celebru ca celalalt, discutand in contradictoriu despre ROI: unii ca trebuie, altii ca nu trebuie sau ca nu se poate calcula, cand vine vorba de Social Media. Cred ca suntem toti constienti de faptul ca nimeni nu va investi considerabil in zona asta daca nu poti prezenta un ROI financiar serios. Ne trebuie deci o metoda corecta de a calcula un ROI financiar robust pentru investitiile din social media.

Scopul
Spre deosebire de ROI-ul tipic din marketing, unde „return”-ul este cel mai adesea masurat in lead-uri sau alte valori nefizice, scopul ar trebui sa fie masurarea unui ROI financiar, unde avem un return financiar ce urmeaza unei investitii financiare.

Cum incepem?
In cautarea unei metode robuste pentru determinarea ROI-ului Social Media, putem incepe cu cel mai apropiat stramos al Social Media, marketingul, incercand sa gasim metode validate de a calcula ROI-ul in marketing. Daca vom cauta in Google dupa “Marketing ROI method” o sa dam peste rezultate neasteptate. Nu exista metode recunoscute pentru calcularea ROI-ului marketingului. Este vreun ROI pentru contabilitate? Nu. Exista ROI pentru producerea cartilor de vizita sau crearea unui logo? Nu. Exista ROI pentru oferirea de suport clientilor tai? Nu. Din punct de vedere financiar, alea-s „costuri de productie”.

Efectele Social Media
In social media avem cateva mecanisme foarte puternice cum ar fi referintele de la clienti, clientii ambasadori de brand, participarea cu continut din partea clientilor si alti factori care contribuie in a ajuta o companie sa culeaga feedback si sa faca imbunatatiri substantiale. Pe de alta parte, e nevoie de investitii semnificative pentru a ajunge la acele imbunatatiri financiare  si deci calcularea ROI-ului a devenit un lucru vital.

Cum adunam datele?Probabil cea mai dificila sarcina pentru managerii de social media fara experienta este sa adune cifrele pentru a putea calcula un ROI. Spre deosebire de marketingul traditional unde este foarte greu si uneori chiar imposibil sa masori impactul unei campanii sau initiative, in social media ne cunoastem perfect ecosistemul – sau asa ar trebui, daca suntem cu adevarat „sociali” 🙂

Daca, insa, social media continua sa fie privita ca doar inca un canal prin care sa pompam informatie, nu numai ca vom esua sa intelegem social media, ci vom si abandona in a mai cauta un ROI.

Ce poate face Social Media pentru mine si/sau afacerea mea si cat ma costa (ROI) ?

Mai jos un video self-explanatory:

1 comentariu

  1. Muito interessante! Cálculo de Social Media ROI, dificil mas possível…

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.