Cum sa lansezi fara greseli o aplicatie mobila

Dezvoltare aplicatii mobilePe orice blog sau website axat pe zona mobila o sa intalnesti tone de sfaturi „Cum sa …” pentru a genera expunere maximizata pentru aplicatia ta mobila. Dar ce se intampla cand totul merge prost, cand facem greseli sau cand pur si simplu lipseste un plan clar de marketing?

Am fost implicat in lansari de aplicatii mobile si pot sa spun ca fara atentie si planificare corecta, se poate gafa colosal.

Pentru a evita cele mai dese greseli, pe care le fac dezvoltatorii de aplicatii mobile aflati la inceput de drum, haideti sa trecem in cele ce urmeaza peste o lista cu ce sa NU faceti.

Lipsa unui plan

Prea multi developeri care primesc „sfantul” email cu subiectul „Your App Has Been Approved”, de la Apple sau orice alt App Store, sunt instantaneu inundati de adrenalina, blocati, paralizati de bucurie si apoi apare invariabila intrebare „Ok, si acum ce fac?” Ai grija sa nu ajungi in situatia asta. A lua decizii sub un asemenea stres, inseamna sa iei decizii proaste de marketing, care vor avea repercursiuni financiare si nu numai. Inainte de a-ti lansa aplicatia mobila trebuie deja sa ai un plan detaliat pus la punct.

Cateva intrebari care sa ti le pui in timp ce pregatesti planul de marketing:

  • Care e publicul tinta?
  • Care sunt blogerii de top in nisa careia aplicatia ta se adreseaza?
  • Ce vrei sa scoti in evidenta la aplicatia ta?
  • Ai un demo video pentru aplicatie care eventual sa prinda viralitate si sa aduca extra-expunere?
  • La cate download-uri te astepti? In cat timp vrei sa le atingi?
  • Care-ti sunt scopurile de scurta si lunga durata?
  • De cate download-uri ai nevoie sa „scoti parleala”?

Lipsa testelor

Aplicatia odata publicata are o singura sansa sa faca o impresie buna. Aplicatiile pline de bug-uri duc la review-uri negative, care la randul lor tin la distanta pe alti posibili clienti. Testarea este o componenta esentiala din ciclul de viata al aplicatiei, nu ai nici un motiv sanatos sa lasi testarea pe seama utilizatorilor finali! Deci la ce trebuie sa fi foarte atent cand testezi aplicatia inainte de lansare? Raspunsul este simplu: orice ameninta valoarea ei, cum ar fi: bug-uri, lipsa de output de calitate, timp de lag ridicat, crash-uri, lipsa de suport pe anumite versiuni de OS etc

Promiti marea cu sarea – Livrezi sub asteptari

La fel ca si in campaniile electorale, atunci cand promiti tzshpe chestii si features si calitate bulifantastica, dar livrezi un gunoi varuit, pierzi toata credibilitatea clientilor potentiali si asta se re-castiga enorm de greu inapoi, daca se mai castiga vreodata. De cate ori nu am deschis vreo aplicatie despre care am gandit „oare nu ar fi putut si astia sa isi dea macar un pic mai mult silinta?”. Evita sa promiti multe treburi si apoi sa livrezi sub asteptari. Din contra, mai bine spui mai putine in faza pre-lansare si apoi vi cu surpriza, vei fi multmai bine primit de piata. Este omare prapastie intre intentii si actiunile efective.

Evitarea feedback-ului de la utilizatori

Ce le place utilizatorilor mai mult decat o aplicatie faina? Sa spuna altora despre ea. Aceeasi treaba e valabila si la aplicatiile de kkt 🙂 Si parerile astea, bune sau rele, se impartasesc pe toate canalele de Social Media, unde utilizatorii dau feedback in „eter”. Daca nu cauti pe Google blog search, Twitter search, LinkedIn, Facebook si forum-uri ca sa afli ce spun utilizatorii despre aplicatia ta, pieri o cantitate enorma de informatie benefica, care iti arata ce schimbari trebuie facute pentru ca aplicatia sa fie cat mai pe gustul celor care o utilizeaza. Faza se aplica mai ales cand planifici noi release-uri pentru aplicatia ta mobila. Feedback-ul de la utilizatorii finali e nepretuit.

Pretul de pornire

Asist saptamanal la discutii de genul : Lansam luna viitoare inca o aplicatie. Ne gandim sa o listam la $0.99. Sau ar fi mai avantajos sa incepem mai sus si sa avem loc sa coboram daca e cazul?

Doar sa presupui ca aplicatia mobila dezvoltata de tine/voi se va vinde ca painea calda la pretul minim de $0.99 NU e o strategie. Daca nu ai o strategie solida de monetizare iti lasi singur loc de faliment. Sa o listezi ca si gratuita e foarte motivant ca „pret” pentru utilizator, mai ales daca planuiesti sa faci bani cu in-app purchases (foarte la moda acum). Ca si regula de capatai: e mult mai usor sa cobori pretul decat sa-l urci 🙂

Si ajungem la urmatoarea fraza geniala – e nevoie de timp sa nimeresti varianta cea mai buna!

Nu e intotdeauna usor sa o nimeresti din prima. Am vazut din proprie experienta asta 🙁

Intre procesele de development, munca la design, strategia de content si marketing, lansarea primei tale aplicatii poate fi un act de curaj, o nebunie sau un salt in gol. Daca citesti randurile astea si esti in faza in care te gandesti sa lansezi prima ta aplicatie cu un buget urias, sa „fim siguri”, poate ca ar fi mai sanatos sa testezi „apele” cu ceva mai mititel 🙂 Nu-ti fie frica sa-ti asumi niste riscuri, bine calculate, pe parcurs.

Spune-mi te rog parerea ta. Uitandu-te in spate, ce greseli recunosti ca ai facut in lansarea vreunei aplicatii mobile?

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.