Cum dai apă la moară conspirațiilor pe Facebook

Tu, da, tu! Care te știi om serios și informat. Chiar tu dai apă la moară conspirațiilor pe Facebook.

Photo by Glen Carrie on Unsplash

Pentru puținii dintre voi care nu au văzut The Social Dilemma pe Netflix, vă recomand să vă luați din timpul vostru și să vă uitați. Nu vine cu informații noi. Deloc. Doar că le aduce în lumina reflectorului fără perdea și din partea unora dintre cei care au participat la construirea algoritmilor și al serviciilor de păstrat populația globului cu ochii în ecranele telefoanelor și computerelor, cât mai mult.

Puțin inspirat de vâlva creată pe marginea acestui documentar (oamenii au început să-și șteargă, masiv, conturile de social media), dar și de diferitele voci pe care le-am auzit, vreau să trecem, succint, peste fenomenul conspirațiilor pe Facebook. Știu, ați mai auzit despre astea, bla-bla-bla. Doar că eu vreau să mă opresc la ele din punct de vedere tehnic. Să înțelegem ce este acest fenomen, văzut din perspectiva biților de date, și cum putem să nu îl mai alimentăm.

Metode de a opri conspirațiile și știrile false pe Facebook

1. Nu te băga

Dacă vrei ca anumite post-uri de pe Facebook să NU mai fie arătate și altora, NU lăsa comment. Nu te băga în seamă. Nu scrie nici măcar ca să le spui că nu au dreptate etc.

De ce? Facebook nu înțelege ce zici tu acolo, nu poate determina ce este adevărat de ce este fals, ci vede doar că există tot mai multe comentarii la un anumit post, așadar, crede algoritmul, trebuie că e multă lume interesată de acel mesaj.

Mai departe, algoritmul scanează profilele celor care comentează, acțiunile lor (dau doar like, pun o ❤️, un 😂, sau 😅 etc) și începe să populeze feed-urile prietenilor acestora cu post-ul respectiv.

De ce? Păi când prietenul tău tocmai a dat like sau a comentat la chestie din asta, hai bagă-te și tu în seamă. Și ce să vezi? Funcționează. Că doar cum sa te lași tu mai prejos? Ce contează că, dacă ai sta față în față cu persoana respectivă, nici nu ai avea curaj să o privești? Tu ești în spatele tastaturii și ești tare.

2. Raportează

Nu doar că nu e cazul să înteracționezi cu un conținut nepotrivit/fals/conspiraționist, ci mai mult decât asta, raportează către Facebook

Orice post din feed-ul tău de facebook, fie organic sau plătit, are opțiunea de a putea fi raportat către Facebook. Când destule raportări din acestea sunt trimise, mesajul respectiv trece de algoritm și ajunge în fața unui moderator. O persoană umană.

Da, de foarte multe ori acele persoane revin în căsuța de Support Inbox și ne spun ceva de genul ne pare rău, dar conținutul raportat de tine nu contravine regulilor noastre. Dar nici nu-l mai vezi ca și conținut sugerat. Este și ăsta un pas.

3. Nu arăta tuturor ce faci pe Facebook

Încă mai avem opțiuni de securizare a conturilor de Facebook. Încă se mai poate să îți alege acele setări ce îți permit să utilizezi Facebook, fără să arăți tuturor ce anume faci acolo. Fără să știe toți cei din lista ta sau, și mai rău, toată lumea, la ce mesaje ai ales să reacționezi sau ce clipuri video te emoționează.

Desigur că Facebook va încerca, în continuare, să treacă la pasul 1, acela de a arăta la cât mai multe persoane tot ceea ce faci, în speranța că îi va motiva și pe ei să vină la petrecut vremea pe platformă.

Ce poți (încă) să faci? Accesează-ți profilul personal, intră în setări și pune-te la treabă:

Și cele de mai sus sunt doar suprafața. Puteți să vă luați cam 45-50 de minute și să intrați pe https://www.facebook.com/settings/, iar acolo să luați la rând opțiunile din bara de la stânga și să vă asigurați că sunteți conștienți de ce se întâmplă cu datele voastre pe Facebook și despre cui permiteți (poate fără să știți) Facebook să arate detalii despre voi.

Iată câteva ecrane cruciale:

Știai de aceste pagini de setări din profilul tău de Facebook?

Lasă-mi un comentariu după ce ai trecut prin linkurile de mai sus și spune-mi care dintre setările de acolo te-a surprins cel mai tare?

Articol din categoria: Facebook, Securitate online, Social Media

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.