Ieri, 4 octombrie 2021, au „picat” Facebook, Instagram, WhastApp și serviciile aferente lor (aplicațiile mobile, Messenger etc). La Cloudflare, am observat asta aproape imediat.
Ce s-a întâmplat, de fapt?
Echipa noastră a și scris un blog post detaliat cu aspectele tehnice ale outage-ului Facebook. Facebook a publicat un anunț foarte scurt și deloc convingător, despre incident. Un fel de „da, știm că am avut probleme, dar nu vă zicem ce a fost și … nici scuze nu ne prea cerem”.
Pentru cei mai mulți, Facebook este Internet. Aseară primeam mesaje de la un prieten (SMS, să fie clar, da?) despre asta:
Știi cumva dacă a picat Internetul global? Nu merge nici Facebook, nici WhatsApp și nici Instagram.
Dan Ciulea a scris un articol, azi dimineață, exact despre această treabă. Un lucru ce, nu doar de acum încolo, dar măcar de acum înainte, e bine să te preocupe. Cam om de social media, de marketing, dezvoltator de strategii de comunicare și advertising pentru clienți: ce faci când ai eșuat să îți creezi o comunitate găzduită independent de giganții social media?
Da, este de dorit să ai profile pe toate rețelele sociale. Chiar recomand să îți rezervi numele personal sau de brand, chiar dacă nu îl vei folosi, încă, pe toate rețelele. Însă să nu faci greșeala să-ți pui toate speranțele într-o singură platformă „salvatoare”.
Reacția internauților
Reacțiile s-au polarizat imediat, pe Internetul încă rămas activ și utilizabil (vorbesc, desigur, despre Twitter), cu unii ce se bucurau de necazurile Facebook, iar alții încercau să ajute echipa lor tehnică să remedieze situația.
Echipele tehnice
Mai ales la Facebook, dar și la celelalte 12 root DNS servers (sunt 13 în total, Facebook are unul, care ieri a “murit”) ce au trebuit să “înghită” imensul trafic generat de dispariția Facebook. De ce extra trafic spre alte rețele, dacă Facebook era offline? Vezi aici.
Twitter mi s-a părut la polul opus al bunului simț cu tweet-ul ăsta:
hello literally everyone
— Twitter (@Twitter) October 4, 2021
Apoi, toate echipele social media de la branduri care oricum cheltuiesc mai mult pe Facebook properties, decât pe Twitter, au sărit ca fetele mari la măritat în horă.
Doar că lumea nu pricepe că cine sapă groapa altuia…. și cine se bucură de necazul altuia….. nu le merge bine mult:
Sometimes more people than usual use Twitter. We prepare for these moments, but today things didn’t go exactly as planned. Some of you may have had an issue seeing replies and DMs as a result. This has been fixed. Sorry about that! 💙
— Twitter Support (@TwitterSupport) October 4, 2021
Am stat azi noapte vreo 5 ore în War Room și am văzut colaborare între echipe de la diferiți provideri, toți încercând să ajutăm Facebook.
Țațele
Din echipele de COMMS/SOCIAL de la alde Twitter (inclusiv Jack Dorsey, care întreba pe Twitter cu cât poate cumpăra domeniul facebook.com – ce a fost scos, de un sistem automat, la “licitație” pe o proprietate GoDaddy):
how much? https://t.co/fH0zXw7rV9
— jack⚡️ (@jack) October 4, 2021
Doar că țațele, neînțelegând nimic din ce se întâmplă în celelalte echipe, tot din structura lor, au sărit în baltă să cheme lumea la ei în ogradă și să facă circ. Unii ziceau că exact asta ar fi căutat lumea, și asta au primit. Așa o fi. Deloc nu mi se pare, nici mie și nici sutelor de ingineri direct implicați în efortul de remediere a situației de ieri, că mișcarea “bisericuței” social media pe Twitter a fost una cu cap, să nu zic respect…
De ce mă interesează asta pe mine?
Poate că te vei întreba, dacă ai ajuns până aici cu citirea: de ce trebuie să mă intereseze? Pentru că uitându-mă pe Twitter și la ce a scris presa în timpul cât Facebook a fost offline, am înțeles că este nevoie de educație. Despre ce este Internetul (nu, nu este Facebook, sau nu doar), cum funcționează acesta, ce este BGP („buba” care a pornit toată tărășenia de ieri) și, mai ales, cum poți tu (fie ca utilizator simplu, ori ca afacere) să supraviețuiești unui astfel de moment.
Am discutat cu zeci de clienți, ieri, care spuneau că dacă mai rămâne „picat” mult Facebook, nu își pot achita chiria depozitului de marfă, sau plata salariilor pentru unii angajați etc. Am citit despre echipe de sute de oameni care nu aveau acces în propriile clădiri sau în Data Centers, pentru că badge-urile de angajați se autentificau tot prin DNS…
Un astfel de moment, deși cu mari pierderi financiare, va aduce și un plus de interes și cunoaștere despre tehnologia Internetului, pentru un public ce a fost, poate, ignorant. Concentrat doar pe tasta F5, așteptând „să-și revină” Facebook și să poată da Like-uri mai departe.
Deși pentru cei mai mulți, Facebook este Internet, cunoaștem destul de puțin despre cum funcționează Internetul. Și am avut nevoie de o scuturare de vreo 6 ore ca să ne apucăm să mai citim nițel și despre altceva.
UPDATE: 5 Octombrie 2021, 20:50
Facebook tocmai a publicat un blog post cu extra detalii, după ce au fost asaltați de toată lumea cu privire la faptul că primul lor mesaj a fost vag și fără detalii. Concluzia? Una de groază despre ce putere are o comandă greșită:
During one of these routine maintenance jobs, a command was issued with the intention to assess the availability of global backbone capacity, which unintentionally took down all the connections in our backbone network, effectively disconnecting Facebook data centers globally. Our systems are designed to audit commands like these to prevent mistakes like this, but a bug in that audit tool didn’t properly stop the command.
0 comentarii