Pe de altă parte, am început și întâlniri private cu grupuri de adolescenți, intermediate de diriginți, profesori sau conducători de diferite programe de educație din ONG-urile care se ocupă de adolescenți, despre social media, securitate online, privacy, bullying, efectele offline ale utilizării rețelelor sociale. Tot gratuit.
De ce? Pentru că, într-un fel, eram de ambele părți.
Ca părinte de adolescenți, îmi doream să îi văd participând la orele online și efectiv bucurându-se de ceea ce învață. Nu să aud, câte un sfert din fiecare oră, doar „nu vă auzim”, „nu se vede tabla”, „nu ați dat share la ecran” etc.
Ca om de social media, am vrut să-i ajut pe copiii mei să înțeleagă ce e dincolo de likes și followers. (După apariția documentarului The Social Dilemma am fost și mai motivat să răspund întrebărilor de la copii și adolescenți). Să înțeleagă cum funcționează platformele sociale și cum se monetizează timpul petrecut de ei acolo. Și asta am discutat cu toate grupele de adolescenți.
Că tot vorbirăm de documentar, iată și trailerul:
În seara aceasta am avut cel de-al 29-lea Zoom, la care au participat 63 de adolescenți din zona Vâlcea. Săptămâna viitoare voi avea o întâlnire cu elevi din Neamț.
Sunt preocupați de efectele negative și sănătate mintală.
La finalul fiecărei întâlniri, elevii au fost rugați să ne spună ce au simțit că a fost lucrul cel mai important pe care l-au aflat în sesiunea respectivă. Poate cea mai mare descoperire, personală, pe care am făcut-o în aceste sesiuni, a fost faptul că adolescenții (cu vârsta cuprinsă între 14 și 19 ani) nu se mai preocupă aproape deloc de likes și followers. Au început să folosească, în întrebările pe care le pun în timpul conversațiilor noastre, cuvinte precum „toxic”, „dependență” sau „efecte negative”.
Sunt preocupați de aspectele de business.
Adolescenții vor, deja, să vadă cum pot face bani din Instagram și alte platforme sociale. Asta arată că nu mai sunt ignoranți. Cel puțin nu atât de ignoranți pe cât îi credem noi, adulții, uneori. Văd și înțeleg mult mai mult. Pricep că există o posibilitate de a-și câștiga un venit alternativ sau, în unele cazuri, vor să-și deschidă afaceri și să poată să și le promoveze în cadrul platformelor de social media.
Nu vor să fie asociați cu bullying-ul online.
Da, sunt conștienți că se întâmplă, că e o realitate dură și prezentă chiar printre colegii lor, dar nu vor să fie asociați cu asta. Când discutăm acest aspect, de fiecare dată se face tăcere pe Zoom. Aud doar vocea mea, lovindu-se de fețele triste. Aici cred că mai avem mult de lucru. Nu este subiectul acestui articol, dar despre bullying trebuie să discutăm cu toții, atât părinți (și să ne facem treaba în educarea copiilor), cât și copii.
Vor să știe cum își pot configura profilele sociale pentru securitate și privacy.
Cum spuneam mai sus, au trecut de mult de mentalitatea „like&follow”, fiind chiar preocupați de posibile afaceri pe social media. Îi interesează și cum pot să își păstreze datele personale în siguranță. Doresc să știe cum pot să folosească la maxim funcționalitățile platformelor, pentru a se asigura că sunt protejați.
Vine 2021
În loc de concluzie, cred că cel mai sănătos e să ne pregătim de schimbări masive, începând de la anul. În 2020 elevii au petrecut acasă, făcând școală online, cel mai mult timp din istoria omenirii. Au avut telefoanele și computerele conectate (cu permisiunea părinților și a profesorilor) intenționat la Internet, pentru ca să poată desfășura activitățile de învățare.
Nu ar fi exclus ca, după atâta „trebuie să intri online”, să vină o perioadă de lehamite, de supra-saturație.
Te ascult!
Fie că ești părinte, copil sau cadru didactic, spune-mi, te rog, părerea ta. Sunt foarte interesat să aud cum gandești pe această temă.
Articol din categoria: Educație, Instagram, Parenting, Social Media
2 comentarii
Vali, ești un om frumos! Un exemplu pozitiv de implicare în societate. Keep up the good work!
Mulțumesc frumos, Călin! Apreciez tare mult.