10 pași pentru lansarea unui website

10 pași pentru lansarea unui website

Și la ce să fii atent(ă) ca să nu iei țeapă

Eram ieri într-o discuție cu cineva care deja apelase la câteva persoane pentru a construi un website, dar fără reușită. Ultimul rând din emailul ce l-am citit sumariza experiența astfel: … și până acum persoanele pe care le-am contactat nu au fost ok deloc…

Dacă ești la momentul la care urmează să cauți pe cineva care să-ți facă site-ul sau ai pornit deja o colaborare cu cineva și nu ești 100% sigur(ă) că treaba merge așa cum ți se spune că merge, iată 10 pași pentru lansarea unui website și la ce să fii atent(ă) ca să nu iei țeapă.

1. Domeniul

Dacă e .ro mergi și ia-l de la rotld.ro. Atenție: dacă proiectul e pentru o firmă, salon de frumusețe, barber shop, ONG, business, asigură-te că domeniul este cumpărat pe persoană juridică. Nu vrei să ai date de whois ascunse, dacă ai o afacere pe site, pentru că va arunca o umbră peste tot ce faci acolo, din moment ce îți ascunzi identitatea încă de la nivelul numelui de domeniu. Dacă iei un domeniu .com sau altă extensie, te sfătuiesc să lucrezi cu namecheap.com (pentru multitudinea de extensii disponibile și simplitatea în interfață) sau cu cloudflare.com (pentru prețuri avantajoase, fără adaos comercial). Cloudflare are un program BETA de înregistrare domenii – lasă-mi un mesaj și te adaug la listă.

2. Găzduire web

Odată ce ai obținut domeniul dorit, este momentul să cumperi găzduire web pentru viitorul tău website. Există o multitudine de posibili furnizori, în funcție de buget, performanță, locație fizică a serverului, suport clienți (poate unul din top 3 lucruri de știut despre un posibil viitor furnizor de găzduire web) etc. Subiectul este stufos și nu face neapărat obiectul acestui articol. În România, am auzit lucruri bune despre Hostico.

Dacă știi alți furnizori de hosting din România sau de afară, de la care ai primit servicii de calitate, te rog lasă un comentariu cu experiența ta.

3. Securitate

Nu mai este suficient să setezi domeniul pe un server și să dai drumul la site. In ziua de astăzi securitatea noului website lansat este extrem de importantă. În funcție de lista de facilități oferite de către furnizorul de găzduire web, îți recomand să citești despre soluții de securizare a site-ului tău, de tipul Cloudflare, Sucuri etc. Un subiect deloc neglijabil. Nu vrei să te trezești cu un site hackuit și să nu știi de pe unde să te aduni.

4. CMS

Gândește-te ce platformă de management a conținutului (CMS) vei folosi. Eu recomand WordPress. Dar există multe altele. Ba chiar se poate face ceva custom/personalizat, dacă dorești să ai o configurație specifică. Înainte să alegi un CMS sau altul, analizează părerile pro și contra. Intră pe grupurile de Facebook și LinkedIn ale fanilor acestora și vezi cam cu ce se confruntă și care le sunt avantajele. Citește reviews și vezi și ce spun specialiștii.

5. Logo

Orice identitate vizuală, în procesul de design, nu ar trebui să înceapă de la site, ci de la logo. Odată ce ai logo kit și (de preferință) manual de brand, poți începe să ceri oferte pentru dezvoltarea unui website. Așadar alege un designer specializat pe dezvoltarea de logo-uri, cum ar fi Cosmin sau Alex, și asigură-te că investești și timp, pe lângă bani, în relația cu cel care îți desenează logo. Va fi imaginea care va reprezenta afacerea ta pentru mulți ani, așa că merită atenție deosebită. Un profesionist îți va trimite un logo brief detaliat, unde să poți răspunde întrebărilor definitorii pentru cum dorești să arate și să se simtă identitatea vizuală nou creată.

6. Conturi social media

Ai numele de domeniu rezervat, ai identitate de brand (logo, visuals, fonts, manual de brand) și deja începi să primești oferte de la dezvoltatorii de website-uri. Este momentul să rezervi denumirile de profile pentru social media. Ai grijă să ai același nume de utilizator pe toate rețelele sociale (dacă e posibil).

De exemplu: personalcook.ro are contul de Instagram personalcook.ro și pe Facebook îi găsești la personalcook.ro. Deci foarte ușor de găsit, schimbând doar numele rețelei, adăugând apoi nume de utilizator.

Chiar aș recomanda să te întorci la pasul 1 și să iei alt domeniu, dacă nu poți să găsești disponibile denumirile brandului tău pe canalele sociale unde vei activa. Chiar dacă nu vei activa din start pe anumite rețele sociale, sfatul meu este să rezervi totuși numele de utilizator, să nu le lași disponibile.

7. Optimizare website

Asigură-te că website-ul tău este optimizat pentru performanță (Cloudflare) și ușor accesibil, fără mari diferențe de experiență între mobile/desktop. Angajează un dezvoltator care să poată oferi și acest serviciu. Testează-ți site-ul, odată ce e declarat gata de către cei care lucrează la el, și vezi ce fel de rezultate ai în Google Page Speed. Un scor peste 90% este foarte bun și va determina viteza de încărcare în browser pe care o vor experimenta vizitatorii site-ului tău.

8. Monitorizare trafic

Dacă nu poți măsura, nu poți avea informații despre cine, când, de unde îți accesează site-ul și cât timp petrec acolo, pe ce pagini etc. Instalează-ți Google Analytics sau Cloudflare Web Analytics pe site înainte de a-l lansa public.

9. Traducere în alte limbi (localizare)

Dacă lansezi un site pentru publicul din România, probabil că este ok să ai conținutul doar în limba română pe site. Dar dacă țintești vorbitorii de alte limbi, este bine să gândești din start o soluție de administrare a localizării conținutului pe site. Chiar dacă nu vei lansa din prima zi un site multilingv, ar fi bine să ai deja implementată soluția care să-ți permită să adaugi cu ușurință o altă limbă oricând. În funcție de CMS vei avea multiple opțiuni. Pentru WordPress, recomand Loco Translate.

10. GDPR

Nu e glumă. Asigură-te că ai implementat corect tot ce ține de protecția datelor personale ale clienților. GDPR este în vigoare și aduce amenzi pentru neconformare de până la 4% din cifra de afaceri. Conformarea la GDPR nu este opțională, iar amenzile date până în prezent de Autoritate clasează România pe locul 3 în Europa. Poți încerca această soluție pentru generarea politicii GDPR sau mergi mai departe, achiziționând un Kit GDPR Premium.

Aceștia au fost doar 10 pași pentru lansarea unui website. Tu în ce stadiu ești acum sau ce altceva ți-a fost util când ai trecut prin procesul de dezvoltare a unui website? Lasă un comentariu cu ce pași se mai pot adăuga la această listă.

Articol din categoria: How to, Securitate online, Social Media, StartUp

f64.ro

6 comentarii

  1. Excelent articolul! Ca să continui lista de exemple de la punctul 6, noi am securizat și domeniul personalchef.ro … pentru că suntem conștienți de confuzia generală dintre cei doi termeni (cook / chef) și am setat un redirect automat către personalcook.

  2. #5 Comentariu nou

    Buna Val, cum pot sa scap de bluehost și sa ne îndreptăm către ceva mai bun și mai ușor accesibil? Deocamdată ne învârtim în jurul cozii.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

perfect-tour.ro/ Perfect Tour
This error message is only visible to WordPress admins
Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.